Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"De liberale erhverv bør investere i deres online synlighed, så de er klar til genåbningen"

- Thomas Bogh, Bonzer
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter

Mandag den 1 februar 2021 kl. 09:41

Reklamationsretten er fejlagtigt blevet inddraget som købelovens bidrag til den grønne omstilling, men er længere reklamationsret vil ikke give mere holdbare produkter. Det vil kun give danske forhandlere en kæmpe regning, de ikke har nogen steder at sende hen.  

Inden længe skal Folketinget forholde sig til implementeringen af EU’s køberetlige direktivet i dansk lov. I den forbindelse fører Forbrugerrådet Tænk kampagne for at forlænge reklamationsretten fra de nuværende to år til seks år for biler, hårde hvidevare og elektronik og tre år for alle andre produkter.  

Argumentet er, at en længere reklamationsret automatisk vil føre til mere holdbare produkter. Angiveligt fordi danske forhandlere vil lægge pres på producenterne for at få dem til at producere mere holdbare produkter.

Det forudsætter så bare, at danske forhandlere og importører af hvidevarer og forbrugerelektronik har købekraften til at lægge pres på producenter som Siemens, Miele, Voss, Samsung m.v. for at få dem til at ændre deres produkter, så de holder længere. Det er nok at overvurdere danske forhandleres indflydelse på et internationalt marked, hvor det danske forbrug kun udgør 0,01 procent af kunderne.

Hvis man gerne vil have producenterne til at lave mere holdbare produkter, skal man gå direkte til producenterne. Ikke lave dyre særregler, som kun vil ramme danske forhandlere. Det sker i øvrigt lige nu i EU i forbindelse med bl.a. Ecodesign-direktivet.

Manglende dokumentation

Sagen er også, at der ingen evidens er for, at produkter holder længere i lande som eks. Sverige og UK, hvor reklamationsretten er længere end i Danmark. Selvom der er tale om lande med langt flere indbyggere og dermed større købekraft, så har de svenske og britiske forhandlere tilsyneladende ikke haft evnen til at påvirke de store producenter.

Dette fremgår paradoksalt også af det lovforberedende udvalgs delbetænkning, hvor der netop står:

”Der er på den baggrund ikke umiddelbart grundlag for at antage, at en forlængelse af reklamationsfristen vil føre til, at producenterne sender produkter på markedet, som samlet set får en mærkbar længere levetid end den, der er sædvanlig i dag.” (Delbetænkning I om gennemførelse af varedirektivet og direktivet om digitalt indhold side 41)  

Folketinget har flere gange tidligere afvist forslag om at indføre danske særregler og forlænge reklamationsretten. Det opfordrer jeg og Dansk Erhverv også til sker nu. For forslaget vil på flere punkter skade den grønne omstilling, det vil gøre produkterne dyrere for forbrugerne, og det vil gøre stor skade på en i forvejen presset detailhandel.

Længere reklamationsret giver højere priser

Dansk Erhverv har foretaget en undersøgelse blandt 21 medlemsvirksomheder for at belyse de økonomiske konsekvenser en længere reklamationsret vil have. 65 procent af virksomhederne svarer, at en forlænget reklamationsret vil give dem flere udgifter, der betyder at de må hæve priserne, og af disse er det kun 10 pct. som vurderer, at det ikke vil påvirke deres konkurrenceevne.

De produkter Forbrugerrådet Tænk taler om er hvidevarer og elektronik – produkter som allerede holder længe. Ifølge Energistyrelsen holder en vaskemaskine i gennemsnit 10-14 år.

Spørgsmålet er, om mere holdbare produkter vil ændre forbrugerens købsadfærd? En undersøgelse foretaget af den tyske miljøstyrelse i 2013 viste, at 60 procent af de fladskærmsfjernsyn, der blev købt på det tyske marked, erstattede et fungerende produkt. Forbrugernes motiv for at købe nyt var, at de ønskede en ny model, som måske kunne noget mere eller fyldte mindre. Mon det vil ændre sig? Jeg tror det ikke.

Reklamationsret handler ikke om holdbarhed

Reklamationsret handler om, hvorvidt en fejl eller mangel var til stede på købstidspunktet. Hvis det vurderes at være tilfældet, skal forhandlerne enten tilbyde at reparere, ombytte eller give pengene tilbage.

Jo længere et produkt bliver brugt, jo sværere bliver det at afgøre, om problemet med produktet skyldes slid eller forkert brug – eller om der er tale om en oprindelig mangel, som var til stede på købstidspunktet. Det vil ofte kræve dyre undersøgelser af produktet for at prøve at afgøre det. I Danmark er det praksis, at forhandlerne står for den undersøgelse – og Forbrugerklagenævnet, hvis det skulle ende i en klage der. Og det gør de i praksis i de to år, reklamationsretten gælder, selvom de ikke er forpligtet til at gøre det mere end det første år.

Danmark har i modsætning til mange andre lande et meget veldrevet forbrugerklagesystem, hvor forbrugerne for meget få midler kan håndteret klager. I mange andre lande er forbrugerne henvist til det almindelige domstolssystem, hvilket kan være både dyrt og besværligt.

Ingen danske særregler – tak!

Længere reklamationsret risikerer også at skade det voksende genbrugsmarked. Hvilken forhandler vil turde sælge en brugt bil, hvis reklamationsretten er 6 år? Eller en brugt PC?

Den grønne omstilling er en global dagsorden, der kræver brede europæiske aftaler og derfor bør Danmark ikke indføre omkostningstunge og symbolpolitiske tiltag, der ikke har nogen dokumenteret effekt, men i stedet følge det store flertal af EU-lande, hvor den toårige reklamationsret er gældende.

Fokus skal være på tiltag, der virker. Her er Dansk Erhverv engageret i en lang række konkrete tiltag. Det gælder forhandlingerne i EU, detailhandlens klimapartnerskab og senest har vi foreslået et fradrag for reparationer.

LÆS FLERE INDLÆG FRA DENNE BLOGGER



Del dette indlæg:









Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD