Lars Larsen-kæde vil have pant på indpakning

Anders Barsøe, adm. direktør i Letz Sushi.
Brugt plastik kan blive til rabat hos en kendt spisekæde, som nu forsøger at skabe debat om et pantsystem for emballage.
På lørdag bliver World Cleanup Day markeret på en særlig måde i Letz Sushi, som er en del af Lars Larsen Group.
Letz Sushi opfordrer folk til at indsamle plastik i naturen, som efterfølgende kan omsættes til rabat på mad i 16 af kædens i alt 19 restauranter.
Til lejligheden har Letz Sushi opfundet sit eget pantmærke, forklarer Anders Barsøe, der er administrerende direktør. Ifølge ham handler initiativet om at gøre virksomheder og lovgivere opmærksomme på behovet for et fælles pantsystem.
- Danskerne spiser mere og mere takeaway. Det giver en voksende mængde af emballageaffald – primært af plastik – som desværre i for ringe grad ender i genbrugssystemet, siger Anders Barsøe og fortsætter:
- Det er skidt for miljø, klima og havene. For at sætte fokus på, at der burde være pant på al plastik, afholder vi Pant Z Dag, der giver al plastik værdi.
Skruer ned for plastik
Letz Sushi har sagt farvel til takeaway-bakker af plastik i alle sine 19 restauranter landet. I stedet bliver de nu fremtstillet af bionedbrydeligt materiale.
Men ifølge Anders Barsøe findes den rette emballageløsning endnu ikke i markedet, og det er årsagen til, at sushikæden er en fortaler for et pantsystem.
- Meget takeaway-emballage kan i dag ikke genbruges og ryger på forbrændingen – eller ender i naturen. Vi arbejder derfor på at opnå et forpligtende samarbejde på tværs af brancher, hvor vi kan afsøge mulighederne for at etablere et nyt pantmærke og teste løsninger, der giver plastikemballage ny værdi.
- Måske får danskerne i fremtiden mulighed for at kunne aflevere tom emballage tilbage til restauranter og i byrumsstandere, siger Anders Barsøe.
Letz Sushi er en del af Lars Larsen Group.
LÆS OGSÅ: Spisekæde taber penge: Stiftere overtager styringen fra koncern
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Jysk: Sådan er profilen på en typisk butikschef hos os
Dansk modekæde: Færre kunder koster op mod 60 mio. i omsætning
38-årig bliver ny adm. direktør i Lidl Danmark
Lille supermarkedskæde vokser med hjælp fra stor Salling-donation
Holch Povlsen svarer tilbage på kritik fra minister
Burgerkæde satser på utraditionelle koncepter i jagten på kunder
Skovler millioner ind trods corona: - Det ligger ikke til os at klynke
Butikker skylder milliarder: Genåbningen alene fjerner ikke puklen
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør butikker over 5000 m2 kunne åbne på samme vilkår som mindre butikker?
Bør det forbydes for dagligvarebutikker at sælge non-food som tøj og elektronik når øvrige specialbutikker er tvangslukket?
Er det en fornuftig beslutning at lukke specialhandlen ned grundet smittespredning?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan endte den samlede Black Friday omsætning i år sammenlignet med 2019?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Jysk: Sådan er profilen på en typisk butikschef hos os
Dansk modekæde: Færre kunder koster op mod 60 mio. i omsætning
38-årig bliver ny adm. direktør i Lidl Danmark
Lille supermarkedskæde vokser med hjælp fra stor Salling-donation
Holch Povlsen svarer tilbage på kritik fra minister
Seneste blogindlæg
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Det er tid til at udvide din B2B-forretnings online tilstedeværelse
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter
Kære Mette F & Co.: stop venligst opfordringen til at handle online NU – I skader danske arbejdspladser