Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Læs bloggen her

Indkøbsdirektør i Salling Group: Danskerne forkæler sig selv





Mandag den 8 marts 2021 kl. 06:00 af: Redaktionen

Gennem coronakrisen har kunderne kastet deres kærlighed på en række varegrupper. En indkøbsdirektør fra Salling Group gør status.

Da katastrofestemningen slog ned som et lyn i marts sidste år, stimlede forbrugerne sammen i supermarkederne for at købe toiletpapir, håndsprit og langtidsholdbare fødevarer på konserves.

Det varede et kort stykke tid, før salget ebbede ud igen. Men coronakrisen har siden været med til at hæve salget af flere andre typer varer mere permanent.

Ifølge Salling Group gælder det blandt andet ingredienser til hjemmebagning, som har oplevet fremgang.

- I starten havde vi en formodning om, at kunderne primært handlede ind til proviantering forud for en usikker tid, siger Jean Ladehoff.Han er er indkøbsdirektør i Salling Group.

- Men efterspørgslen fortsatte, og vi kunne tydeligt se en sammenhæng mellem købstendenser, og at danskerne fik mere tid derhjemme. Det er fortsat indtil nu, og det stiller naturligvis krav til os, for vi skal kunne inspirere og tilbyde vores kunder nye, spændende produkter indenfor de kategorier, hvor vi kan se, at efterspørgslen er forblevet høj.

Flere øl til hjemme-weekenden

Rigtige byture har været sat i skammekrogen under langt det meste af pandemien, og det har fået mange danskere til at putte lidt ekstra øl i indkøbskurvene til weekenderne derhjemme.

Især har tørsten været stor efter specialøl.

Fra februar 2020 til januar 2021 blev der solgt 2,6 milliarder flere specialøl i forhold til samme periode året før. Et andet eksempel er, at danskerne købte 770.000 flere øl af mærket Corona i 2020 end i 2019.

- Vi tolker udviklingen som et tegn på, at danskerne vil forkæle sig selv derhjemme gennem en ganske særlig tid. Det gælder også indenfor kategorier som blandt andet the og kaffe, hvor vi kan se, at de mange timer på hjemmekontoret kalder på nye smage og indtryk, siger Jean Ladehoff.

Siden marts 2020 har Salling Group også oplevet en øget efterspørgsel på økologi, der er gået med 14 procent frem i forhold til 2019.

LÆS OGSÅ: Coop rykker på forbrugernes trang til 'cheap luxury'



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD