Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
Læs bloggen her

Thomas Bogh, Bonzer



Thomas Bogh er CPO og Partner i det digitale bureau Bonzer, hvor fokus er at hjælpe danske webshops med at skabe en stærk profil på nettet. Dette indebærer alt fra A-Z med henblik på at få virksomhedernes webshops til at sælge bedre gennem søgemaskinerne. Mulighederne er uendelige , da kunderne bruger nettet mere end nogensinde til at handle - det handler bare om at gribe dem og tage imod den rigtige guidance. Det kan Bonzer hjælpe med.

På detailfolk.dk vil Thomas blandt andet skrive om, hvordan man styrker webshops gennem digital marketing.

LÆS MERE OM BONZER HER

Læs flere indlæg fra denne blogger

6 tips til at gøre din webshop mere brugervenlig

Tirsdag den 1 december 2020 kl. 13:17

Der er hård konkurrence på e-commerce-markedet for webshops. Derfor er det også vigtigt for din webshops performance, at den er brugervenlig og nem at navigere i. Det er samtidig noget, Googles algoritme lægger stor vægt på - så hvis din webshop halter på disse parametre, risikerer du, at dine sider ikke bliver vist i søgeresultaterne, og at dit salg dermed falder.

Vi har i denne artikel samlet seks elementer med eksempler, som er vigtige for en god brugeroplevelse og samtidig kan øge salget i din webshop.

Vi kommer ind på følgende emner:

  1. Menustruktur
  2. Interne links
  3. Søgefunktion
  4. Chatfunktion
  5. Fremhævelse af tilbud
  6. Filtreringsmuligheder

Lad os dykke ned i dem hver især:

 

 

1. En god menustruktur er helt essentiel


Den danske webshop Milledeux har skabt en menustruktur, der er enkel og brugervenlig. Her har de særligt fokuseret på at inddele menuen i kategorier med dertilhørende underkategorier.

Det er både en god løsning for de besøgende, men også i forhold til SEO, da det herved er nemt og hurtigt at finde frem til lige præcis de produkter, man er på udkig efterGenerelt bør alle dine vigtigste sider ligge i hovedmenuen, da det er her, brugerne forventer at finde dem. Samtidig fortæller det også Googles crawlere, at indholdet på de sider, der linkes til i hovedmenuen, er særligt vigtige.

 

 

2. Få styr på interne links


Interne links er enormt vigtige, fordi de leder kunderne (og Googles crawlere) videre rundt på siden, så de ikke havner i en blindgyde og ender med at forlade webshoppen.

Eksempelvis er en oversigt over relaterede eller lignende produkter, som her hos outdoor-butikken Friluftsland, en rigtig smart feature. Disse forslag kan lede kunden videre, hvis de ikke fandt lige dét, de var på udkig efter - eller endda skabe mersalg.

 

Hvis en kunde eksempelvis er inde og kigge på vinterstøvler, hvorfor så ikke minde dem om, at de har brug for en imprægneringsspray eller måske varme indlægssåler?

 

 

3. Gør navigation nemt med en søgefunktion

Helt grundlæggende: jo hurtigere brugerne kan finde dét, de leder efter, jo større chance er der for, at de ender med at købe det hos dig.

Hvis det er besværligt eller tager lang tid at finde rundt på din webshop, så er brugerne hurtige til at smutte videre til den næste. Derfor er en søgefunktion uundværlig for store ecommerce-sider.

Nu hvor vi i langt højere grad bruger mobilen til at shoppe på nettet, så er søgefunktionen blot blevet endnu vigtigere. Der er nemlig svært at navigere rundt på en kompleks side fra en lille smartphone-skærm, så her kan søgefunktionen være til stor hjælp.

 

4. Filtrering på produktsortiment

Har du mange af de samme typer produkter, så kan det være nødvendigt med filtreringsmuligheder. Disse kan nemlig hjælpe med at præcisere brugerens produktsøgning som fx. her på kategorisiden hos Bolou.

Hvilke filtreringmuligheder, du skal bruge, afhænger selvfølgelig af produkterne. Brugerne har ofte gavn af kategorispecifikke filtre udover de generiske, der går igen på alle sider såsom “brand” og “pris”.

 

Sælger du beklædning og har en side med damesko, kunne kategorispecifikke filtre eksempelvis være “type”, “størrelse” og “hælhøjde”. Disse vil hjælpe den potentielle kunde med at snævre produkterne ind til præcis dem, der er relevante for kunden.

5. Fremhæv gode tilbud

Hvis du har særlige tilbud på din side, så vil du formentlig også gerne have, at brugerne rent faktisk finder frem til dem. I forbindelse f.eks. Black Friday, Cyber Monday eller juletilbud er det derfor oplagt at sætte ekstra fokus på jeres gode tilbud.

Også generelle tilbud som gratis forsendelse og retur eller hurtig levering er værd at gøre opmærksom på, da disse kan være en vigtig faktor i potentielle kunders købsbeslutning. Hos webshoppen QNTS har de på smart vis lavet flere tiltag med en midlertidig pop-up, nævnt de mere generelle tilbud lige under topmenuen og en side dedikeret til udsalg.

 

6. Besvar hurtigt spørgsmål med en chatfunktion

 

Denne er mere ressourcetung, men til gengæld har den også stor effekt. Med en chatfunktion viser du kunderne, at du er nærværende og tilgængelig - og netop tilgængelighed er en af de mest centrale værktøjer til optimering af konverteringer.

 Med en chatfunktion kan potentielle kunder hurtigt stille spørgsmål til dine produkter eller services, når de er inde og udforske siden, og du får dermed mulighed for at hjælpe dem videre i købsprocessen med det samme.

En live chat lader jeres gode service skinne igennem ligesom her hos Carter App, hvor de endda har brugt emojis og et billede af kundeservicemedarbejderen for en ekstra personlig oplevelse. Tag et nærmere kig på deres chatfunktion her.

Med disse tiltag på din webshop vil du komme et langt stykke vej i forhold til at forbedre brugeroplevelsen for dine kunder - og glade kunder giver flere kunder i butikken!

 

 



Del dette indlæg:









Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD