Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Forstå hvorfor folk bruger adblocking – og lær af det!"

- Bjarke Bekhøj, Compell
Læs bloggen her

Stine Grubbe, Rådgiver og Foredragsholder



Foredragsholder, underviser, kreativ kommerciel udvikler og rådgiver, kommunikationsspecialist – nåja og oprindeligt uddannet farvehandler og dekoratør.

Stine har altid været drevet af nysgerrighed på hvad det egentlig er, der får kunderne til at købe, være loyale, begejstrede osv.

Stine har arbejdet professionelt og kommercielt med forretningsudvikling, kommunikation og kundeadfærd indenfor detailhandel siden uddannelsen i 1992. Karrieren bragte hende til London i en længere årrække, hvor hun specialiserede sig i kommunikation, bl.a. som websiteredaktør og -producer.

Blandt kunderne findes nogle af landets største og mindste detailhandelsvirksomheder, butikskæder, producenter og leverandører.

Mød Stine på LinkedIn og se mere på www.stinegrubbe.dk.

Læs flere indlæg fra denne blogger

Dagens retail-ligning: VM = UX+UI IRL

Tirsdag den 22 januar 2019 kl. 08:23

UX er en forkortelse af User Experience, UI af User Interface.

Den korte definition (hentet fra Wikipedia) er:
Den internationale ISO 9241-210,[1] standard definerer brugeroplevelse som “en persons oplevelse og respons på resultatet fra brugen eller den forventede brug af et [digitalt] produkt, et system eller en service”.

I følge ISO 9241 note 3[2] inkluderer brugeroplevelsen alle brugerens følelser, tro, præferancer, opfattelse af, psykologiske respons og handlinger før, under og efter brugen af produktet, systemet eller servicen.
Det er et område som virksomheder arbejder intenst med, når de udvikler digitale projekter, og det er et område der kastes masser af både økonomiske og tidsmæssige ressourcer efter.

For brugerens (kundens) oplevelse og følelsesmæssige (psykologiske) respons, er altafgørende, hvis man gerne vil sælge.

Det har man forlængst opdaget i it branchen, hvor det er meget nemt at måle hvad der får kunderne til at agere som man ønsker – og hvad der ikke gør.

En af visual merchandising fagets allerstørste udfordringer er, at det altid har været hulens svært at dokumentere den effekt det har. På kundeloyalitet, på kundeflow i butikken og naturligvis på salget.

Det er en af de allerstørste årsager til, at visual merchandising i løbet af de seneste 10-15-20 år, er blevet nedprioriteret og fravalgt.

Det er en kæmpe fejlvurdering, mener jeg (ikke overraskende), og nu bliver det interessant:

Ny dansk forskning indenfor detailhandel fastslår, at visual merchandising øger brandloyalitet markant.

Det er da temmelig interessant, ikke?!

Og – håber jeg – giver anledning til et fornyet syn på Visual Merchandising.

Funfacts om Visual Merchandising – og et hint om hvorfor kurser og dygtiggørelse i Visual Merchandising blandt alle medarbejderne skaber markante og målbare resultater:

• 48% af adspurgte i undersøgelse mener at atmosfæren og lækkert, inspirerende miljø var deres vigtigste årsag til at besøge butikken.
• 85 % af kunderne bliver inspireret til at prøve det tøj som vises i vinduer og instore display.
• 85% af de adspurgte mente at farve, belysning, stemning og attraktive grafik får dem til at bruge mere tid i butikken.
• 75% procent af kunderne fortæller at deres endelige købsbeslutning påvirkes af det visuelle og butikkens fremvisning af produktet.
• 65% kunder fortæller at effektiv visuel merchandising øger deres impulskøb.

og…

• På de sociale medier har opslag med visuelle elementer 180% større engagement.
• Mennesker, der følger vejvisning med tekst OG illustrationer, gør det 323% bedre end folk, der følger anvisninger uden illustrationer. Visual Merchandising er blandt andet vejvisning i butikken.
• Hjernen opfanger visuel information 60.000 gange hurtigere end skreven.
• Ny dansk forskning indenfor detailhandel fastslår, at visual merchandising øger brandloyalitet markant.

VM = UX + UI IRL

Jeg udarbejder kurser, foredrag om Visual Merchandising, og rådgiver, sparrer og udarbejder bl.a. VM guidelines og online VM kurser, så kontakt mig via stine@stinegrubbe.dk eller tel: 27282800 og lad os lave en plan for jeres visual merchandising.
 



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD