Lone Rasmussen, Dansk Erhverv

Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.
Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.
Læs flere indlæg fra denne bloggerFalske likes og falske følgere er vildledning
Torsdag den 1 november 2018 kl. 09:23Bloggere og influenter har fået stor indflydelse de senere år. Det har fået flere virksomheder til at kontakte de mest populære bloggere for at bede dem anmelde deres produkter eller ydelser. Folk tror nemlig mere på det, når en blogger, de har tillid til, vurderer et produkt eller en ydelse som godt, end når en reklame gør det. Og det er jo ikke så mærkeligt.
Forbrugerombudsmanden har lavet retningslinjer om at bloggere skal huske at skrive, når der er tale om reklame så læserne ved det. Så langt så godt.
Nu er det kommet frem, at det også forekommer i Danmark at influenter kan købe sig til likes og følgere. Falske profiler – i nogle tilfælde robotter – giver falske likes og får det til at se ud som om bloggerne er langt mere populære end de i virkeligheden er. Det betyder også, at de køber sig til falsk troværdighed i forhold til de produkter og ydelser de reklamerer for.
Det er vildledning. De bloggere, som gennem hårdt arbejde har opbygget høj troværdighed og mange følgere får udvandet deres forretning og troværdighed af fuskere, der har købt sig til tusindvis af følgere fra falske profiler.
Problemstillingen minder om falske brugeranmeldelser, som jeg og Dansk Erhverv sammen med Forbrugerrådet var med til at få Forbrugerombudsmanden til at lave en retningslinje om. Brugeranmeldelser har også fået stor betydning for forbrugernes valg, men er de baseret på falske anmeldelser bliver forbrugerne snyd og ordentlige virksomheder risikerer at blive valgt fra på et forkert grundlag.
Dansk Erhverv mener, der er brugt for en langt større fokus på at sætte ind overfor disse typer snyd, som digitaliseringen gør mulig. Der er regler mod vildledning, og de skal håndhæves. Men det skal også gøres klart, at det er ulovligt at sælge falske likes og profiler. Derfor vil vi rejse sagen overfor Forbrugerombudsmanden og også bede om hendes vurdering af, om det er lovligt at sælge falske likes og profiler
>> LÆS FLERE INDLÆG FRA DENNE BLOGGER
Seneste afstemninger
Bør det forbydes for dagligvarebutikker at sælge non-food som tøj og elektronik når øvrige specialbutikker er tvangslukket?
Er det en fornuftig beslutning at lukke specialhandlen ned grundet smittespredning?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan endte den samlede Black Friday omsætning i år sammenlignet med 2019?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan forventer du Black Friday omsætningen bliver i år sammenlignet med 2019?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Folk måber over genåbningsplan: “Ulogisk” og “indlysende åndssvagt”
Topchef om stor vækst: - Forretningsmodel kan modstå store udsving
Søstrene Grene kan endelig åbne sin hidtil største butik
Genåbning af store butikker: Så få kunder må lukkes ind
Stor fusion: Butikskæde går sammen med førende webshop
Seneste blogindlæg
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter
Kære Mette F & Co.: stop venligst opfordringen til at handle online NU – I skader danske arbejdspladser
Den fysiske butiks største trussel!
6 tips til at gøre din webshop mere brugervenlig
Tobakslov skal være effektiv – men med en højere grad af metodefrihed til detailhandlen