Lone Rasmussen, Dansk Erhverv

Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.
Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.
Læs flere indlæg fra denne bloggerDer er ikke brug for længere reklamationsret
Torsdag den 12 februar 2015 kl. 13:53Forbrugerrådet vil forlænge reklamationsretten, selvom der ikke er noget problem i den virkelige verden. Konsekvensen vil være bøvl og dyrere varer.
I dag betyder reklamationsretten, at danskerne kan klage over et fejlbehæftet produkt i to år.
Jo ældre et produkt bliver, jo sværere bliver det at afgøre, om skaden skyldes slid og forkert brug – eller om der er tale om en oprindelig fejl ved produktet. Derfor er det klogt, at lovgivningen har sat en grænse på to år. Når den fire år gamle vaskemaskine pludselig ikke fungerer, kræver det nemlig omfattende (og dyre) undersøgelser at finde ud af, om fejlen skyldes glemte ting i lommerne eller en oprindelig fejl. Det samme kan siges om f.eks. en tre år gammel PC, som har været båret rundt og har fået knubs og slag.
Forbrugerrådet kræver nu længere reklamationsret på dyrere varer – og Rådet henviser til, at der er længere reklamationsret i andre lande som f.eks. Sverige og Storbritannien (UK). Flere politikere har udtalt sig positivt om forslaget. Jeg håber, at de vil overveje konsekvenserne nøje, inden de går videre med forslaget. De er nemlig ikke blevet ordentligt belyst – og det er de reelle vilkår i Sverige og UK heller ikke.
Forbrugerne har bevisbyrden i Sverige og UK
Når andre lande kan håndtere en længere reklamationsret skyldes det, at det er forbrugerne selv, der skal skaffe (og betale) dokumentationen for, at årsagen til at en gammel vare ikke længere virker, skyldes en oprindelig mangel og ikke slid eller dårlig behandling. Hverken Sverige eller UK har den Rolls Royce klagebehandling, vi har i Danmark, hvor forbrugeren kun skal betale 160 kroner, og så betaler det offentlige både udgift til sagkyndig undersøgelse og sagsbehandling. Også hvis det viser sig, at fejlen er opstået p.g.a. forbrugernes misligholdelse.
I UK er der seks års reklamationsret på visse varer. Når jeg spørger mine britiske kolleger, hvordan de tackler det, fortæller de, at det i praksis ikke er noget problem af to årsager: Den første er, at systemet kræver, at forbrugeren anlægger en sag ved domstolene. Den anden er, at produktets værdi nedskrives, så det efter de seks år ikke er noget værd. I Danmark kendes princippet fra forsikringsområdet, hvor varens værdi nedskrives. På forbrugerklageområdet har man ikke den tradition. Der får forbrugeren ofte den fulde købesum retur, selvom der er tale om et produkt, der har været brugt.
Udgifterne til klagesystemet vil eksplodere
Jeg forudser, at det danske klagesystem vil blive oversvømmet med klager over gamle varer, hvis reklamationsretten forlænges. Når det ikke sker i f.eks. Sverige skyldes det, at forbrugeren har et stort incitament til at overveje klagens rimelighed, fordi forbrugeren selv skal betale dokumentationen. Og når det ikke sker i UK skyldes det, udover dokumentationskravet, at man ikke får den fulde købesum retur.
Regeringen har lige fremsat et lovforslag om at indføre mediation for at gøre klagebehandlingen hurtigere (og billigere) og for at undgå, at der skal laves en dyr sagsbehandling med undersøgelser af sagkyndige i alle klagesager. Men virksomhederne vil ikke være tjent med mediation i klager over gamle varer – de vil få brug for en sagkyndig erklæring, der kan afgøre, hvad fejlen skyldes. Det vil også blive Dansk Erhvervs anbefaling til vores medlemmer, hvis forslaget skulle blive til noget. Men så vil udgifterne løbe stærkt, og hele målet med klagenævnsreformen vil forsvinde.
Hvis man vil lade sig inspirere af lande med længere reklamationsret, burde man tage de dele med, der er forudsætningen for den længere reklamationsret. Men det har jeg sjovt nok ikke hørt Forbrugerrådet nævne.
Der er ikke tale om et reelt problem
Længere reklamationsret kan heller ikke undgå at gøre varerne dyrere, fordi det vil give forhandlerne en masse bøvl at administrere reklamationsretten på gamle varer. Og det synes jeg er en høj pris at betale for at løse et problem, der reelt ikke eksisterer.
Mange producenter af dyrere forbrugsvarer som for eksempel biler, hårde hvidevarer og møbler giver i dag en længere produktgaranti end to år. Når producenten giver en garanti, der er længere end de to år, skyldes det, at de kender deres produkter indgående og derfor er i stand til at afgøre, hvad årsagen er til fejl på gamle produkter.
If it aint broke don’t fix it. Det same gælder reklamationsrettens længde.
Læs flere blogindlæg her.
Seneste afstemninger
Bør det forbydes for dagligvarebutikker at sælge non-food som tøj og elektronik når øvrige specialbutikker er tvangslukket?
Er det en fornuftig beslutning at lukke specialhandlen ned grundet smittespredning?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan endte den samlede Black Friday omsætning i år sammenlignet med 2019?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan forventer du Black Friday omsætningen bliver i år sammenlignet med 2019?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Folk måber over genåbningsplan: “Ulogisk” og “indlysende åndssvagt”
Topchef om stor vækst: - Forretningsmodel kan modstå store udsving
Søstrene Grene kan endelig åbne sin hidtil største butik
Genåbning af store butikker: Så få kunder må lukkes ind
Stor fusion: Butikskæde går sammen med førende webshop
Seneste blogindlæg
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter
Kære Mette F & Co.: stop venligst opfordringen til at handle online NU – I skader danske arbejdspladser
Den fysiske butiks største trussel!
6 tips til at gøre din webshop mere brugervenlig
Tobakslov skal være effektiv – men med en højere grad af metodefrihed til detailhandlen