
Kære Mette F & Co.: stop venligst opfordringen til at handle online NU – I skader danske arbejdspladser
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkTorsdag den 10 december 2020 kl. 11:28
Nye restriktioner har ramt halvdelen af landet med store økonomiske konsekvenser for de caféer, restauranter og øvrige virksomheder, der er blevet tvangslukket. Nedlu...
Læs hele indlægget her

Den fysiske butiks største trussel!
Af: Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & CompanyTorsdag den 3 december 2020 kl. 10:01
Det bliver hverken Amazon eller nogle af de andre nethandlere, der kommer til at skubbe danske butikker ud over en skrænt mod den sikre død, hvis det værste skulle ske. Fjenden...
Læs hele indlægget her

6 tips til at gøre din webshop mere brugervenlig
Af: Thomas Bogh, BonzerTirsdag den 1 december 2020 kl. 13:17
Der er hård konkurrence på e-commerce-markedet for webshops. Derfor er det også vigtigt for din webshops performance, at den er brugervenlig og nem at navigere i. Det er samtidi...
Læs hele indlægget her

Tobakslov skal være effektiv – men med en højere grad af metodefrihed til detailhandlen
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervTirsdag den 1 december 2020 kl. 08:41
Hver dag begynder 40 børn og unge at ryge - og sådan har det været de sidste fire år. For en inkarneret ikke-ryger som mig er det derfor positivt, at tobaksforebyggelsen...
Læs hele indlægget her

Absurd ”Postmand Per-afgift" fra regeringen vil skade konkurrenceevnen og danske netbutikker
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkMandag den 23 november 2020 kl. 11:07
Midt i coronakrisen skal regeringen også finde tid til andre vigtige opgaver, blandt andet hvordan man kan redde den synkende skude PostNord, der længe har taget store mængder va...
Læs hele indlægget her

Amazons lancering i Sverige skærper nødvendigheden af fair og lige konkurrencevilkår
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervOnsdag den 18 november 2020 kl. 09:59
Amazons lancering i Sverige vil uden tvivl påvirke konkurrencesituationen i detailhandlen i hele Skandinavien og derfor er det vigtigere end nogensinde før, at konkurrencen sker p&a...
Læs hele indlægget her

Sådan får du mest ud af årets største forbrugsdage
Af: Thomas Bogh, BonzerTirsdag den 17 november 2020 kl. 13:14
Black Friday og Cyber Monday er lige rundt om hjørnet, og det bør der ikke tages let på. Kunder er ivrige efter gode tilbud - og dem er der mange af! Derfor er der stort poten...
Læs hele indlægget her

Slå konkurrenterne med visuelt og interaktivt content [+3 eksempler]
Af: Thomas Bogh, BonzerTorsdag den 22 oktober 2020 kl. 13:18
Som webshop-ejer har du sikkert allerede hørt, at du skal lave content marketing. Så du gik ud og startede en blog, fyldte den med tekst og ventede spændt på alle de glad...
Læs hele indlægget her

Digitale kompetencer bliver kun vigtigere for fremtidens detailhandel
Af: Thomas Bogh, BonzerFredag den 18 september 2020 kl. 11:07
2020 har budt på store forandringer i detailverden – især på den digitale front. Coronakrisen førte til en generel nedlukning af Danmark, hvilket flyttet danskernes...
Læs hele indlægget her

Coronakrisen har også ramt søgeresultaterne på Google
Af: Thomas Bogh, BonzerTirsdag den 9 juni 2020 kl. 11:37
Har du oplevet, at din butik eller forretning pludseligt har mistet flere topplaceringer i Googles søgeresultater over den sidste måned? Så er du blevet påvirket a...
Læs hele indlægget her

Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?
Af: Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph BusinessTirsdag den 12 maj 2020 kl. 11:20
I en tid hvor forbrugerne i høj grad benytter Internettet til alle indkøb, er der gode muligheder for at booste dit salg gennem social selling (salg gennem sociale medier). ...
Læs hele indlægget her

Tak til en presset detailhandel
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervTirsdag den 31 marts 2020 kl. 08:24
Coronakrisen har for alvor ramt Danmark og forandret næsten alle dele af vores samfund. Dagligvarehandlen har vist sit værd og beroliget forbrugernes frygt for varemangel, men for spe...
Læs hele indlægget her

Skævvridning: Regeringens hjælpepakke vil øge butiksdøden i bymidterne
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkFredag den 27 marts 2020 kl. 09:05
Ufattelig mange brancher er økonomisk ramt af coronakrisen, og detailbranchen hører, ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv, til blandt de hårdest ramte. ...
Læs hele indlægget her

Kære Mette F. & Co. Fortsæt ansvarligheden og luk nu resten af specialbutikkerne!
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkFredag den 20 marts 2020 kl. 09:04
Under dette ubegribelige udbrud af coronavirus, der har kastet landet ud i en krise af historiske dimensioner, har statsminister Mette Frederiksen og regeringen udvist både mod, ansvarlighed...
Læs hele indlægget her

Kære udlejere. Hold hånden under butikkerne - og jeres egen investering!
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkTirsdag den 17 marts 2020 kl. 09:33
Udviklingen i coronasmitten er alvorlig. Naturligvis først og fremmest for de mennesker, der direkte bliver ramt af sygdommen, og vi har alle et ansvar for at agere ansvarligt for at undg&a...
Læs hele indlægget her

Content Marketing: Sådan sælger du dit produkt – uden at sælge
Af: Thomas Bogh, BonzerTorsdag den 12 marts 2020 kl. 11:06
Content Marketing er et essentielt redskab i din værktøjskasse, hvis din butik eller webshop skal stå ud i mængden. Men hvad er content marketing? Og hvorfor b&osl...
Læs hele indlægget her

Hvilken rejse sendes dine kunder på? ...og hvem er rejseleder?
Af: Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & CompanyMandag den 9 marts 2020 kl. 15:04
”Kunden i centrum” – det har vi da? Har vi ikk´? Langt de fleste detailvirksomheder er startet med en ide! En ide om at kunne gøre noget markant bedre end...
Læs hele indlægget her

Styrk din virksomheds fysiske tilstedeværelse på den kommende messe
Af: Thomas Bogh, BonzerTorsdag den 13 februar 2020 kl. 10:03
Detailbranchen har været i en rivende udvikling i løbet af 00’erne, som vi netop har sagt farvel til. E-handlen er styrtet frem, og det får konsekvenser for store dele af...
Læs hele indlægget her

Nordisk brev til Vestager: Bedre forbrugersikkerhed i EU
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervTirsdag den 4 februar 2020 kl. 08:02
De nordiske handelsorganisationer har i et brev til Margrethe Vestager gjort det klart, at det skævvrider konkurrencen og skader forbrugersikkerheden, at handelsplatforme som Wish, Ali Expr...
Læs hele indlægget her

Trættende at ministeren gør detailansatte til laveste fællesnævner
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkMandag den 18 november 2019 kl. 11:35
Med jævne mellemrum popper detailbranchen op i debatten om arbejdsløsheden i Danmark. Og desværre ikke med udgangspunkt i situationen i detailbranchen selv, men derimod indenfor...
Læs hele indlægget her

5 råd der skaber tillid og salg i e-handel
Af: Thomas Bogh, BonzerOnsdag den 13 november 2019 kl. 09:49
Tillid er alfa-omega, når det kommer til e-handel. For at forvandle en besøgende til en fast kunde, kræver det, at de føler, at de kan stole på dig som forhandl...
Læs hele indlægget her

Den nye postaftale skaber bedre konkurrencevilkår for dansk detailhandel
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervMandag den 11 november 2019 kl. 09:52
Dansk detailhandel har længe været udsat for unfair konkurrence fra særligt asiatiske e-handelsvirksomheder, der har kunne sende varer til Danmark med meget store rabatter, men ...
Læs hele indlægget her

Brugen af sociale medier i en detailvirksomhed med flere lokationer
Af: Thomas Bogh, BonzerTorsdag den 19 september 2019 kl. 10:42
Sociale medier får hvert år større betydning for virksomheder og virksomhedernes digitale strategier. Sociale medier leverer nemlig målbare resultater i salg, leads og bra...
Læs hele indlægget her

Er din virksomheds hjemmeside tilgængelig?
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervTorsdag den 5 september 2019 kl. 11:32
EU har med et nyt direktiv vedtaget, at virksomheder skal gøre deres produkter og tjenester tilgængelige for borgere med handicap inden juni 2025. Det vil eksempelvis sige, at synsha...
Læs hele indlægget her

BUTIKSDØD
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervFredag den 22 marts 2019 kl. 13:08
Flere butikker forsvinder fra gadebilledet og der er blevet sværere at få lejet lokalerne ud. Alt tyder på udviklingen vil fortsætte. Det er et billede på den h&arin...
Læs hele indlægget her

Iværksætteri: Vigtige faktorer i opstarten
Af: Thomas Bogh, BonzerOnsdag den 13 marts 2019 kl. 08:09
Som nystartet virksomhed så er en af de vigtigste ting, at man har styr på dilemmaet, om man selv skal klare opgaverne eller, om man skal outsource nogle af opgaverne. #BILLEDE1#...
Læs hele indlægget her

Momssnyd på platformenes markedspladser
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervFredag den 8 marts 2019 kl. 14:50
BBC har afsløret hvordan kinesiske forhandlere sælger til britiske forbrugere via Amazon og EBay uden at betale moms. Det er nemt, og det sker helt sikkert også fra andre platf...
Læs hele indlægget her

Falske likes og falske følgere er vildledning
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervTorsdag den 1 november 2018 kl. 09:23
Bloggere og influenter har fået stor indflydelse de senere år. Det har fået flere virksomheder til at kontakte de mest populære bloggere for at bede dem anmelde deres produ...
Læs hele indlægget her

Urimelig konkurrence fra udenlandske netbutikker
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervFredag den 25 maj 2018 kl. 08:39
Læbestifter til 7 kroner. Bærbare PC’ere til 614 kroner og legetøjsdyr til 29 kr. Det er alt sammen eksempler på meget billige varer fra den populære hjemmesid...
Læs hele indlægget her

Længere reklamationsret vil give flere kasserede produkter
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervTirsdag den 15 maj 2018 kl. 12:21
Da jeg flyttede sidste år røg min gamle transportable AIWA FM radio med to kassettebåndoptagere også på genbrugsstationen. Jeg købte den af en ven, da jeg boe...
Læs hele indlægget her

Er søgemaskineoptimering relevant for den fysiske butik?
Af: Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph BusinessOnsdag den 2 maj 2018 kl. 08:56
Vi bliver hver dag mødt med mange digitale fagudtryk, såsom SEO, Usability, konverteringer osv. Alle sammen fagudtryk, der relaterer sig til den digitale verden. Spørgsm&a...
Læs hele indlægget her

Hvornår har du sidst sagt tak til en kunde?
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkOnsdag den 7 februar 2018 kl. 10:04
I Danmark bryster vi os af at være ret godt opdragede. Vi udviser både høflighed og taknemlighed. Det giver sig blandt andet til udtryk ved dagligdags sætninger, som &rdqu...
Læs hele indlægget her

Er din butik klar til detailhandlens digitale transformation?
Af: Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph BusinessMandag den 29 januar 2018 kl. 10:04
Den digitale udvikling går meget stærkt og det er vigtigere end nogensinde før, at detailhandlen følger med. Vi har gennem tiden været vidner til flere st&osl...
Læs hele indlægget her

Lad os nu bare holde Black Friday hele året!
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkTirsdag den 28 november 2017 kl. 09:19
#BILLEDE1# Årets mest omtalte handelsdag er nu et overstået kapitel. Og igen i år melder de kæder og webshops der valgte at gå med på shop-amok-dagen (og d...
Læs hele indlægget her

Talentudvikling starter med en stærk kultur!
Af: Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph BusinessTorsdag den 26 oktober 2017 kl. 09:46
I disse år hvor detailhandlen er under kraftig forandring, er talentudvikling vigtigere end nogensinde før. Særligt i de store kæder, er der fokus på talentforl&osla...
Læs hele indlægget her

Discountkrigen raser- hvem mon overlever?
Af: Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph BusinessTorsdag den 17 august 2017 kl. 10:48
Den danske supermarkedsbranche og i særdeleshed discountmarkedet, oplever i disse år en heftig konkurrence. Dette delvist på baggrund af forbrugernes øgede fokus på ...
Læs hele indlægget her

Identitetstyveri koster butikkerne penge og kalder på styrket indsats
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervOnsdag den 9 august 2017 kl. 07:36
En af de historier, der har fyldt i denne sommer, er den stigende svindel ved nethandel. Det er ikke sjovt for de forbrugere, der går ud over, men har de betalt med dankort eller andet betal...
Læs hele indlægget her

Hvordan skal detailhandlen tiltrække fremtidens medarbejdere?
Af: Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph BusinessTirsdag den 16 maj 2017 kl. 07:56
Du skal ikke tænke selv- du skal bare ekspedere kunder! Sådan kunne man godt tro, at det lyder i flere danske detailbutikker, når en ny medarbejder bliver introduceret til...
Læs hele indlægget her

EU forslag om salgspligt truer danske butikker
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervTirsdag den 2 maj 2017 kl. 08:19
Den ansvarlige komité i Europa-Parlamentet stemte tirsdag ”ja” til et forslag til forordning om geoblocking. Forordningens formål er at gøre det lettere for forbrug...
Læs hele indlægget her

Big data – Hvad kan detailhandlen bruge det til?
Af: Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph BusinessTorsdag den 16 marts 2017 kl. 10:30
Big data er det nye sort- i hvert fald hvis man følger udviklingen inden for detailhandlen. Men er dansk detailhandel klar til den teknologiske udvikling og har vi overhovedet kompetencerne...
Læs hele indlægget her

Kan man (over)leve uden en webshop?
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkMandag den 13 marts 2017 kl. 09:44
Indkøbsmønstret er i disse år i voldsom forandring. Kommercialiseringen af internettet har skabt nye salgskanaler, brancheglidninger og -fremfor alt- en række nye onlinea...
Læs hele indlægget her

Skal en utilsigtet prisfejl kunne lukke en virksomhed?
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervOnsdag den 15 februar 2017 kl. 21:46
Skal en utilsigtet prisfejl kunne lukke en virksomhed? Det kunne man foranlediges til at tro, da netbutikken TrendyLiving i sidste uge blev udsat for en shitstorm – indtil de fornuftige for...
Læs hele indlægget her

Detailhandlen bør enten supersize eller specialize for at klare fremtidens udfordringer
Af: Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph BusinessTorsdag den 26 januar 2017 kl. 09:32
Hvis vi ser på den danske detailstruktur, så er den kendetegnet ved, at der er rigtig mange butikker i forhold til antallet af forbrugere- og der er ikke plads til dem alle sammen! ...
Læs hele indlægget her

Black Friday eller Crap Friday?
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkFredag den 2 december 2016 kl. 13:00
De danske forbrugere har på få år taget den amerikanske shop-amokdag Black Friday til sig. Og derfor har en stor del af de danske butikker og webshops også satset stort p&a...
Læs hele indlægget her

Derfor er nyt lovforslag skidt nyt for detailhandlen
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervTirsdag den 15 november 2016 kl. 11:26
Jeg har lige været til foretræde for Folketingets erhvervsudvalg for at advare mod det nye forslag til erhvervslejelov L22, der vil gøre det lettere for udlejerne at gøre...
Læs hele indlægget her

Er dagligvarebutikkerne klar til den moderne convenience-forbruger?
Af: Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph BusinessTorsdag den 10 november 2016 kl. 17:20
Convenience er et grundbegreb inden for dagligvarehandel. Begrebet er opstået i USA, og kan frit oversættes til: nemt, hurtigt og bekvemt. Convenience Stores eller ”næ...
Læs hele indlægget her

Hvordan sikrer vi uddannelsen af fremtidens e-købmænd?
Af: Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph BusinessTirsdag den 4 oktober 2016 kl. 16:01
Tallene taler for sig selv. Flere forbrugere vælger at handle på internettet - både hvad angår udvalgsvarer og dagligvarer. Med den stigende internethandel opstår sam...
Læs hele indlægget her

Den fysiske butik er slet ikke ved at dø – men den er udfordret
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervMandag den 19 september 2016 kl. 18:31
Sidste mandag var en travl arbejdsdag, der sluttede med et interview hos TV2 kl. 23.35. Anledningen var Dansk Erhvervs bemærkninger til nogle nye e-handelstal, der viste stor vækst i ...
Læs hele indlægget her

Dansk detailhandel udfordret af nye EU-forslag
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervOnsdag den 14 september 2016 kl. 12:16
Hvis man krammer barnet for hårdt risikerer det at blive kvalt – selvom det sker af kærlighed. Det er den type kærlighed flere af EU-Kommissionens nye forslag udsætte...
Læs hele indlægget her

Returnering af brugte varer: Lever Forbrugerrådet i den virkelige verden?
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkOnsdag den 24 august 2016 kl. 08:41
For et par uger siden har Forbrugerrådet, i form af vicedirektør Vagn Jelsøe, været ude og kommentere på netbutikkernes stigende problemer med returnering af varer,...
Læs hele indlægget her

Derfor stiller nyt EU-forslag også kunderne ringere
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervTorsdag den 30 juni 2016 kl. 08:50
EU-Kommissionens forslag om en pligt til at sælge online til forbrugere i hele EU er ikke kun skidt for butikkerne. Forbrugerne vil opleve forringelser og risikerer at få nogle kedeli...
Læs hele indlægget her

Salgspligt og geoblocking er dårligt nyt for dansk detailhandel
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervMandag den 27 juni 2016 kl. 10:37
EU-Kommissionen vil hjælpe e-handlen ved at tvinge netbutikker til at sælge til kunder i lande, hvor de selv har vurderet, at de IKKE kan tjene penge eller kan give god kundeservice. ...
Læs hele indlægget her

Derfor findes den optimale planlov ikke
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkOnsdag den 22 juni 2016 kl. 11:30
Så blev der indgået forlig om planloven, der har stor betydning for både kunder, butikker og detaillandskabet i Danmark. Og fra erhvervs- og vækstministeren lyder der ...
Læs hele indlægget her

Video: Sådan skaber modebutik salg, branding og ”party i provinsen”
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkMandag den 11 april 2016 kl. 08:53
Her på detailfolk.dk har vi flere gange de sidste år fortalt historier om, hvordan de initiativrige søstre, der står bag modebutikken ”Anna & Søs” i...
Læs hele indlægget her

Når en dårlig oplevelse bliver til en shitstorm
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervTirsdag den 1 marts 2016 kl. 08:18
For 10 år siden sagde man, at en dårlig kundeoplevelse spredte sig til 10 personer i omgangskredsen. I dag sørger sociale medier for, at det kan blive til titusinder i lø...
Læs hele indlægget her

Opråb: Stå nu sammen om at gøre detail-uddannelsen mere sexet
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkOnsdag den 10 februar 2016 kl. 09:04
Netop nu er jagten gået ind på at finde årets elever til de mange forskelligartede uddannelser, også i detailbranchen. Kampen om at tiltrække eleverne er hå...
Læs hele indlægget her

R.I.P. citybutikker i Kalundborg
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkMandag den 23 november 2015 kl. 09:22
Citybutikkerne har siden storcentrenes indtog i Danmark i 70’erne haft det svært, og den stigende e-handel og nye købemønstre blandt forbrugerne har ikke gjort det letter...
Læs hele indlægget her

Prisfejl skal ikke føre til økonomisk ruin
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervTorsdag den 22 oktober 2015 kl. 12:06
Priserne skal være til at stole på og butikkerne skal ikke kunne spekulere i at angive forkerte priser. Men det skal være tilladt at fejle. Og prisfejl skal ikke kunne fø...
Læs hele indlægget her

Gratis returfragt ved e-handel måske på retur
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervTorsdag den 24 september 2015 kl. 18:48
Konklusionen fra World Retail Congress 2015 var klar. Fremtidens detailhandel er omnichannel og troen på at nethandlen vil overtage de fysiske butikker er begravet. De fysiske butikker skal...
Læs hele indlægget her

”Hej og velkommen-manden” øger kundeoplevelsen
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkOnsdag den 2 september 2015 kl. 18:30
Fra tid til anden skrives der i medierne triste historier om lavt serviceniveau grænsende til ligegyldighed rundt omkring i detailbutikkerne. Ofte et resultat af dårlig ledelse og kult...
Læs hele indlægget her

Lad markedet afgøre prisen - også ved e-handel
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervMandag den 24 august 2015 kl. 07:10
Nogle mener, at EU-Kommissionens plan for det digitale indre marked skal sikre, at forbrugerne kan købe til de samme priser i hele EU, hvis de handler på nettet. Men det vil få...
Læs hele indlægget her

Portræt af forbrugeren på nettet
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervTirsdag den 18 august 2015 kl. 18:25
Dansk Erhverv har gennemført en omfattende befolkningsundersøgelse for at afdække, hvordan den danske netforbruger anno 2015 ser ud. Det er der kommet både nogle overrask...
Læs hele indlægget her

Hvis bare alle danske butikker gjorde som Anna Jensen i Odder
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkFredag den 26 juni 2015 kl. 10:30
De danske butikker har haft hårde tider de seneste 6-7 år, og det går fortsat ikke så godt med at få vækst i omsætning og indtjening. Især de lokale...
Læs hele indlægget her

Det digitale indre marked – husk lige virkeligheden
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervOnsdag den 6 maj 2015 kl. 08:31
6. maj offentliggør EU-Kommissionen sin strategi for det digitale indre marked. Det skal være lige så let at handle online som i den fysiske verden siger kommissærerne &n...
Læs hele indlægget her

Detailhandlen fortjener anerkendelse
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervOnsdag den 4 marts 2015 kl. 07:52
Dansk detailhandel holder længe åbent, er til stede både på gågaden og på nettet og på faste såvel som mobile platforme. Udviklingen går st&a...
Læs hele indlægget her

Der er ikke brug for længere reklamationsret
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervTorsdag den 12 februar 2015 kl. 13:53
Forbrugerrådet vil forlænge reklamationsretten, selvom der ikke er noget problem i den virkelige verden. Konsekvensen vil være bøvl og dyrere varer. I dag betyder rek...
Læs hele indlægget her

Derfor er gratis husleje en god investering!
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkMandag den 24 november 2014 kl. 11:07
Forleden kunne vi her på detailfolk.dk fortælle historien om en flok unge iværksættere, der havde fået en måneds gratis husleje på Fisketorvet til deres v...
Læs hele indlægget her

Fremtidens detailhandel er omnichannel
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervOnsdag den 19 november 2014 kl. 13:07
Der tales meget om, at fremtidens detailhandel kun vil bestå af e-handel uden personlig kontakt mellem butik og kunde. Tendenserne peger dog ikke entydigt på, at dette er fremtiden. ...
Læs hele indlægget her

Jensens PR-bøf. Hvad kan man lære af den?
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkTirsdag den 23 september 2014 kl. 08:20
Jensen’s Bøfhus er over en enkelt weekend endt i en pr-katastrofe af dimensioner. Siden Højesteret i fredags gav Jensen koncernen eneretten til at drive restaurations- og f&osl...
Læs hele indlægget her

Nej tak til 1800,- i kasseapparatet! Skrankepaveri eller blot tåbelighed bag disken?
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkTirsdag den 3 juni 2014 kl. 10:25
For et par uger siden var jeg en torsdag til et møde i centrum af København, og da jeg havde et gaveindkøb, der begyndte at presse sig lidt på, lod jeg mig friste af sto...
Læs hele indlægget her

Hvad er der nu galt med nøgne elever?
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkMandag den 28 april 2014 kl. 09:29
I Danmark er der generelt et stort behov for at få arbejdsgiverne til at oprette flere praktik- og elevpladser - også i detailbranchen. Mange virksomheder tager helt naturligt det s...
Læs hele indlægget her

Forbrugerne er hverken dumme eller svage
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervFredag den 14 februar 2014 kl. 14:21
Når virksomheder advarer om, at plastikposen kan være farlig eller beder deres kunder læse alenlange forretningsbetingelser, før de kan få lov til at købe no...
Læs hele indlægget her

Cross channel logik for viderekomne: Et gebyr på 30,- for at hente varen i butikken!
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkFredag den 31 januar 2014 kl. 09:41
Der er kamp om kunderne i disse år, og hele detailbranchen er i en omstillingsproces som aldrig før. Især de fysiske butikker må kæmpe hårdere og hårdere...
Læs hele indlægget her

Hvad kan vi danskere? Kun tage ved lære af Børsen…
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkOnsdag den 8 januar 2014 kl. 11:39
Det er sjældent at se et medie lykkedes med store kampagnesatsninger, som det i den grad er lykkedes før Børsen i det forgangne år. En kombination af branding på...
Læs hele indlægget her

City-butikkerne tager livet af sig selv
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkTirsdag den 26 november 2013 kl. 09:14
Julemåneden er den vigtigste måned på året for stort set alle detailbutikker. Og salgsdagene fra lønnen går ind i november frem til d. 23/12 betyder knald elle...
Læs hele indlægget her

Behov for troværdig sladder på nettet
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervMandag den 11 november 2013 kl. 08:44
Over halvdelen af danskerne læser brugeranmeldelser på sider som Tripadvisor, Amazon og Trustpilot. Det viste Dansk Erhvervs analysenotat om danskernes syn på brugeranmeldelser ...
Læs hele indlægget her

Har politikerne glemt detailhandlen?
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkTirsdag den 29 oktober 2013 kl. 15:14
Kampen om pladserne til de lokale byråd er nu i fuld gang. Valgmøderne er så småt i gang, lokalaviserne bugner af valgannoncer, og med weekendens plakatophængning ha...
Læs hele indlægget her

Sæt dog service på agendaen!
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkFredag den 30 august 2013 kl. 10:01
God service er et super effektivt konkurrenceparameter, og henover sommeren har debatten om serviceniveauet i den danske detailbranche raset i diverse medier, herunder på detailfolk.dk. Hold...
Læs hele indlægget her

Dårlig service i detailhandlen går to veje
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervOnsdag den 7 august 2013 kl. 10:37
I den seneste tid har der været rettet et kritisk blik mod servicen i den danske detailhandel for at være for lav. Den skal tages alvorligt, men kan dog ikke stå alene. Der kan ...
Læs hele indlægget her

Rejsekortet kan lære af detailhandlen
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervFredag den 5 juli 2013 kl. 10:50
Rejsekortet bliver i disse dage kritiseret for uigennemsigtige priser og for at være svært at bruge. De ansvarlige kunne lære meget af detailhandlen. For nylig blev Dansk Er...
Læs hele indlægget her

Der er ikke fortrydelsesret i fysiske butikker
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervFredag den 7 juni 2013 kl. 10:23
Flere og flere danskere forsøger at bytte varer, de har brugt, selvom de ikke selv synes det er i orden. Samtidig ønsker Forbrugerrådet at der indføres fortrydelsesret ...
Læs hele indlægget her

Får DR mon provision for at anbefale forsikringer?
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervMandag den 3 juni 2013 kl. 11:03
Forestil dig, at din søn stolt kommer løbende med ordene ”se far!”. Han vil vise dig, hvor ren din iPhone er blevet. Og nu er den så drivvåd og virker ikke l&...
Læs hele indlægget her

Er det kunderne eller de butiksansatte der er mest sure?
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkFredag den 3 maj 2013 kl. 11:32
Forestil dig følgende…: Du går ind i en butik. Ekspedienten kigger op, får øjenkontakt, smiler og siger; ”Hej og velkommen. Fedt at du gad besøge vore...
Læs hele indlægget her

Er amerikanske tilstande på vej til dansk detailhandel?
Af: Lone Rasmussen, Dansk ErhvervFredag den 12 april 2013 kl. 09:51
Vi danskere ryster som regel smilende på hovedet, når vi hører, at amerikanerne advarer mod at tørre hunden i mikroovnen eller at kaffen kan være varm. Men de ameri...
Læs hele indlægget her

Køber du selv dansk?
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkTorsdag den 17 januar 2013 kl. 11:31
Den seneste uge har vi oplevet en heftig debat, om hvorvidt produktion og udvalg af dagligvarer i højere grad vil komme fra udlandet på bekostning af varer fra danske producenter. ...
Læs hele indlægget her

Nye tider - Hvad ville Mads Skjern have gjort?
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkFredag den 12 oktober 2012 kl. 10:09
I disse uger ruller Danmarks populæreste detail TV-serie, Matador, over skærmen. Vi følger detailmanden og iværksætteren Mads Skjerns hastige succes, og derouten for...
Læs hele indlægget her

Helle & Co….drop nu de afgifter og fokusér på danske detailarbejdspladser
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkFredag den 24 august 2012 kl. 10:16
Både den nuværende og tidligere regering har haft travlt på afgiftssiden og har søsat en række omdiskuterede afgifter som f.eks. fedtafgift og senest sukkerafgiften....
Læs hele indlægget her

Efteruddannelse… en nødvendig investering – specielt i krisetider
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkOnsdag den 20 juni 2012 kl. 11:23
Uddannelse og adgang til uddannelse er fundamentet i vores samfund. Både når vi taler erhvervsfaglige uddannelser og længerevarende uddannelser. Men hvad sker der efter endt u...
Læs hele indlægget her

Kan vi redde de små butikker...eller vil de ikke reddes?
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkOnsdag den 9 maj 2012 kl. 12:06
Nye tal viser en trist udvikling for de mindre, selvstændige detailbutikker. Kapitalkæderne vinder frem, da de har bedre økonomisk polstring til at modstå krisetider, og s...
Læs hele indlægget her

Hvad er der nu galt med, at være ansat i Netto… eller være akademiker?
Af: Dennis Clausager, detailfolk.dkFredag den 27 april 2012 kl. 11:33
For nogle uger siden var der en debat i medierne om, hvorvidt akademikere skulle tvinges til at tage et job i Netto, og om konsekvensen af dette så var, at de ville stjæle jobs fra and...
Læs hele indlægget her
Seneste afstemninger
Bør det forbydes for dagligvarebutikker at sælge non-food som tøj og elektronik når øvrige specialbutikker er tvangslukket?
Er det en fornuftig beslutning at lukke specialhandlen ned grundet smittespredning?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan endte den samlede Black Friday omsætning i år sammenlignet med 2019?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan forventer du Black Friday omsætningen bliver i år sammenlignet med 2019?
Bør butikkerne gennemføre Black Friday i 2020?
Er det en fornuftig beslutning at lukke specialhandlen ned grundet smittespredning?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan endte den samlede Black Friday omsætning i år sammenlignet med 2019?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan forventer du Black Friday omsætningen bliver i år sammenlignet med 2019?
Bør butikkerne gennemføre Black Friday i 2020?
Mest læste nyheder
I dag
7 dage
30 dage
Seneste nyheder
Nye tal: Flere ser bort fra udenlandske giganter på nettet
Overskuddet vender tilbage i Bahne trods coronakrise og nedlukninger
Så meget omsætning beholder varehuskæde under nedlukning
Coop tager hul på 2021 med en milliardhandel
Politiet ransager netbutik og sigter ejer for bedrageri
Tabsramte Aldi har fået et sjældent rygstød
Overskuddet vender tilbage i Bahne trods coronakrise og nedlukninger
Så meget omsætning beholder varehuskæde under nedlukning
Coop tager hul på 2021 med en milliardhandel
Politiet ransager netbutik og sigter ejer for bedrageri
Tabsramte Aldi har fået et sjældent rygstød
Seneste blogindlæg
Kære Mette F & Co.: stop venligst opfordringen til at handle online NU – I skader danske arbejdspladser
Den fysiske butiks største trussel!
6 tips til at gøre din webshop mere brugervenlig
Tobakslov skal være effektiv – men med en højere grad af metodefrihed til detailhandlen
Absurd ”Postmand Per-afgift" fra regeringen vil skade konkurrenceevnen og danske netbutikker
Amazons lancering i Sverige skærper nødvendigheden af fair og lige konkurrencevilkår
Den fysiske butiks største trussel!
6 tips til at gøre din webshop mere brugervenlig
Tobakslov skal være effektiv – men med en højere grad af metodefrihed til detailhandlen
Absurd ”Postmand Per-afgift" fra regeringen vil skade konkurrenceevnen og danske netbutikker
Amazons lancering i Sverige skærper nødvendigheden af fair og lige konkurrencevilkår